LARI


MOTTO " MUIZ SYAFIIQ PURLE " TERIMA KASIH UNTUK YANG TERCINTA "NUUR INDRAMAULANA UNGU"

KATA MUTIARA WANITA SOLEHAH

  • 1. KATA MUTIARA WANITA SOLEHAH Wahai wanita jangan dibangga dengankecantikan luaran,Kerna satu hari nanti ianya akan lapukdi telan zaman,Tetapi jaga dan peliharalah kecantikandalaman ,Agar diri ini bersih dan sentiasamendapat Rahmat Ilahi,Wahai wanita jangan berbangga denganilmu duniawi yang kau kuasai ,Kerna ada lagi manusia yang lebihberpengetahuan darimu ,Wahai wanita jangan pula berdukacitaatas kekurangan dirimu,Kerna ada lagi insan yang lebih malangdarimu.
  • 2. Ciri-Ciri Wanita Solehah:Sabda Rasulullah s.a.w ; orang yang paling sempurna diantara mereka yang beriman ialah yang paling baik budipekerti, dan yang terbaik di antara kamu ialah mereka yangpaling baik terhadap keluarga. (riwayat Al-Tarmizi)Mentaati dan menyenangkan hati ibuPerempuan yang menjaga agamanya adalah satukeuntunganMentaati suami dan menjaga kehormatan diri ketikaketiadaan suami (bagi yang telah bersuami)Kesederhanaan dan kemurnian merupakan sebahagiandaripada imanTidak menceritakan keaiban suami kepada orang lain (bagiyang telah bersuami)Wanita disuruh menutup kecantikannya kecuali kepadasuami, saudara terdekat, pembantu rumah dan kanak-kanakyang belum mengerti tentang seks
  • 3. KELEBIHAN SEORANG WANITA- Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orangwali,- Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelakisoleh,- Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000lelaki yang jahat,- 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baikdaripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil,Wanita yangmemberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satupahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.
  • 4. Wanita Solehah :Penyeri Taman Syurga Wanita ibarat bunga...cantik indahnya pada pandangan mata hanya sementara...Yang kekal menjadi pujaan manusia, hanyalah wanita yang muliaakhlaknya...kerana akhlaq itu umpama bunga diri..Tiada guna berwajah cantik tetapi akhlaq buruk..tiada guna juga berwajah cantik tetapi hati kosong dari ilmu...Ibarat bunga.. ada yang cantik bila dipandang tetapi busuk baunya...Ada pula yang kurang menarik dan baunya juga kurang menyenangkan...Ada juga bunga yang tidak menarik pada pandangan mata kasar..tetapi bila dihalusi dengan mata hati, ternyata amat tinggi nilainya....Wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa.Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan wanita.

Halaman Utama / Arsip Blog